Onderzoek en onderwijs; een vruchtbare combinatie

Flore’s academische werkplaats: groeien in de Claessen Kas

Stichting Flore en Centrum Brein & Leren van de Vrije Universiteit Amsterdam geven in het boekje Onderzoek en onderwijs; een vruchtbare combinatie voorbeelden van praktijkgericht onderzoek in het basisonderwijs. Op 20 juni heeft Rinda den Besten, voorzitter van de PO Raad, het boekje in ontvangst genomen uit handen van Adrie Groot, voorzitter van het College van Bestuur van Stichting Flore en Erna van Hest, adjunct-directeur Centrum Brein & Leren. Op de website (http://www.stichtingflore.nl/pg-25185-7-67966/pagina/claessen_kas.html)is het boekje in te zien.

Jelle Jolles, directeur van Centrum Brein & Leren: “We tonen aan dat een effectieve samenwerking tussen basisonderwijs en universiteit mogelijk is en laten zien hoe dat kan leiden tot professionalisering van leerkrachten en onderwijsontwikkeling.”

Samen onderzoek doen in primair onderwijs
In het boekje wordt een beeld geschetst van de eerste fase van het project ‘Samen onderzoek doen in het primair onderwijs’. Dit is een meerjarige onderzoekssamenwerking tussen Stichting Flore en Centrum Brein & Leren van de VU. In deze eerste fase maken leerkrachten van Stichting Flore kennis met de verschillende stappen in het doen van onderzoek. In tweetallen voeren zij, onder begeleiding van ervaren onderzoekers, een praktijkonderzoek uit in de eigen onderwijsomgeving.

Academische werkplaats
In de volgende fase van het project gaan twee van de geschoolde leerkrachten één dag in de week een actieve rol spelen in toegepaste onderzoeksprojecten in samenwerking met VU-medewerkers. Op die manier kunnen ze hun onderzoeksvaardigheden breder in praktijk brengen en draaien ze mee in een onderzoeksteam. In de laatste fase wordt een academische werkplaats ingericht. Binnen deze omgeving werken leerkrachten, praktijk- en wetenschappelijke onderzoekers samen aan onderwijsontwikkeling, onderwijsinnovatie en toegepast onderwijsonderzoek. Dit alles met als doel: het creëren van een onderzoeksklimaat binnen het basisonderwijs en het verankeren van het onderzoek in de onderwijspraktijk om zo de kwaliteit van het onderwijs duurzaam te kunnen vergroten en de talenten van de kinderen optimaal te kunnen benutten.

Een academische werkplaats die wordt gevoed vanuit een kennisinstelling is belangrijk voor het toetsen van de bruikbaarheid en het effect van onderwijsinterventies. In de afgelopen decennia is het onderwijsveld te vaak geconfronteerd met onderwijsvernieuwingen die niet of onvoldoende waren gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en/of uitgetest waren in de praktijk. Naar verwachting kunnen academische werkplaatsen in de toekomst een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van onderwijsinnovaties.

Geïnteresseerde leerkrachten voor het tweede jaar van fase 1 kunnen zich aanmelden bij het College van Bestuur (mailto:bestuurssecretariaat@stichtingflore.nl).
Adrie Groot, Rinda den Besten, Erna van Hest Adrie Groot, Rinda den Besten, Erna van Hest